Covid – slutlig utvärdering

Covidpandemins hantering har visserligen utvärderats av experter och av Lars Calmfors, som också vill vara expert. Han är ju ändå ekonom. Men jag är utbildad idéhistoriker och kan därför också med lika gott samvete lämna en expertanalys.

När vi nåddes av beskedet från WHO 30 januari 2020 att utbrottet klassades som ett hot mot mänsklighetens hälsa, kände jag mig självfallet orolig.  1 januari kom det första dödsfallet i Kina och 13 januari det första bekräftade fallet utanför Kina. Senare bedömningar har menat att spridningen ägde rum utanför Kina redan i slutet av hösten 2019. 11 mars klassade WHO virusspridning som en pandemi och vi fick det första svenska dödsfallet.

Den 14 mars kommer min fru hem från Stockholm. Där har hon under ca två timmar träffat rektorsgruppen för en av stadens högskolor. En sent ankommande person hade anslutit till mötet efter en halvtimme. Personen ifråga kom just från ett möte i alpregionen och nös oavbrutet. Två dagar senare ligger min fru i sängen med mycket hög feber och nysningar – i två veckor. Min dotter som var hemma för att fira min födelsedag insjuknade snabbt och stannar hemma i tre veckor. Jag insjuknade också, men på annat sätt. Visserligen med kraftig rinnsnuva de första tio dagarna, men framför allt med något i bröstet som kändes som astma, framför allt på nätterna. Jag får en nedsatt lungfunktion. En dag kunde jag gå och handla mat till familjen, den andra dagen orkade jag inte gå tjugo meter. Varje natt, upp-pallad på kuddar, låg jag och tänkte att lungfunktionen kanske skull upphöra. Men än var det ingen fara, tänkte jag.

Jag var ändå sedan länge van att tänka mig att livet kunde ta slut. Eftersom jag hade kraftig allergiastma som barn, var jag van att knappt kunna andas när jag hade varit ute ett tag under sommaren. Bröstet rosslade och inandningen av luft åstadkom ett tjutande. När jag kom i tonårsåldern började jag tänka mig att jag kanske kunde leva till dess att jag var fyrtio år. Bra nog, tänkte jag. Det var ändå en väldigt lång tidsperiod.

Trots att jag genomgick sammantaget tre behandlingar med hypersensibilisering, långvarig behandling för att åstadkomma tolerans mot allergena ämnen, var jag sen upp i åldern fortfarande väldigt allergisk. Sjukhusläkarna kunde inte hjälpa mig, de gav mig alltid den svagaste medicinen. Till dess att jag när jag var trettio år träffade läkaren herr A., en vänlig själ som fixade in mig hos specialister som skrev ut de starkaste medicinerna. Då kunde jag för första gången andas, dessutom för första gången genom näsan.

Döden har med andra ord aldrig egentligen skrämt mig. Det är ingen mänsklig rättighet att leva till 95 års ålder: ”Det är farligt att leva, man kan dö.”

Så låg jag och tänkte på nätterna under tre månader när jag inte riktigt kunde andas.

Men när kom egentligen smittan till oss i Europa? Var det två kinesiska turister som tog smittan till Europa när de besökte Italien 31 december 2019? Var det fallen i Frankrike 24 januari 2020 som bidrog till smittspridning? Eller var smittan väl spridd i New York redan i januari /februari 2020? Kom den till Sverige genom en pytteliten österrikisk sportort där några superspridare i en trång krogmiljö spred smittan under sportlivet? Första dödsfallet i Europa kom i alla fall 14 februari. Redan 2 april beräknades minst en miljon människor i världen vara smittade.

Under sportlovsveckorna 7-10 (10  februari till och med 6 mars) beräknas en miljon människor i Sverige har rest ut och in ur landet, framför allt från Stockholm, Malmö och Göteborg.

Kartan ovan visar flygresor under en av sportlovsveckorna. Som vi ser har Sverige har ett markant större flygflöde jämfört med våra nordiska grannländer. Merparten av sportlovsflygandet handlade inte om besök i alperna utan om turism i stora städer som London, Paris, Madrid, Rom och New York. Dessutom fortsatte vi att flyga flitigt till andra länder under mars. Lastbilstrafiken fortsatte också att välla in i landet under hela våren, eftersom vi faktiskt importerar väldigt många varor. Ingen inresande sattes i karantän. Coronakommissionen tog senare inte någon särskild hänsyn till dessa uppgifter.

Om vi frångår tanken att all smitta härstammar från ett fåtal superspridare som blivit smittade i en vistelse i Kina och istället tänker oss att viruset var betydligt mer spritt i stora städer runt om i världen redan under veckorna 7-10, så ges vi dels en delförklaring till varför viruset snabbt spreds i länder som Italien, Frankrike, Spanien och Storbritannien. Samt i Sverige men inte i lika omfattande i övriga nordiska länder, eftersom befolkningen där inte reste i samma omfattning under denna period.

Många av denna miljon som lämnade och återvände till Sverige under sporlovsväckorna tog med all säkerhet en taxi från flygplatsen till bostaden när de återvände. Låt säga att minst tiotusen gjorde denna resa. Taxin kördes av en kurdisk eller iransk man (bildligt talat) som kunde berätta att de tidigare var förföljda i sina hemländer. I den delade taxin satt minst en av passagerarna och nös kraftigt. Taxiresan tog totalt fyrtiofem minuter. Morgonen därefter var alla smittade i Covid, men ingen visste om det. Taxichaufförens fru möter sin nysande man när han kommer hem, innan hon hastar till jobbet som vårdare på ett privat drivet äldreboende. På kvällssidan nyser hon några gånger men tänker att det snart går över. En vecka senare har tre på boendet insjuknat, liksom två av hennes kollegor. En av de boende avlider åtta dagar senare. 

Så förställer jag mig att smittan spreds i det initiala skeendet. Vi får dessutom en större spridning i Sverige än i andra nordiska länder inte enbart därför att vi reste mer vid denna tidpunkt, utan även för att vi har fler innevånare som bor trångt; vi är generellt mer tättboende än i grannländerna.

Det ser vi i en jämförelse mellan över femtio städer i Norden (nedan). Även i mindre städer har vi i Sverige fler boende per kvadratmeter jämfört med övriga nordiska länder. Det är enbart i Danmark som det finns några städer där befolkning bor lika tätt som i Sverige.

Naturligtvis lånade jag redan i mars böcker från bibliotek som utmärkt beskrev historiska pandemiers utbredning och dödstal. Sociala medier översvämmades dessutom av diverse expertanalyser, även från sedermera berömda debattdeltagare i Dagens Nyheter.

Vad sades just då? En naturlig immunitet, en så kallad flockimmunitet, skulle uppnås först när ca 70 procent av befolkningen hade genomgott sjukdomen. Dödligheten skulle kunna vara minst en procent. Jag räknade snabbt ut att det innebar att 4,9 miljarder människor skulle tvingas genomgå sjukdomen och att 49 miljoner skulle avlida av den. Senare, under hösten, talades det om att kanske 0,1 eller 0,2 procent avled av sjukdomen. Vi vet inte hur många som har varit smittade men enligt Worldometer är ca 638 278 000 miljoner idag (2022-10-21) registrerade som smittade och av dem har ca 6 581 000 avlidit. Dödligheten ligger då rätt nära en procent.

Men färre än vad experterna initialt trodde blev smittade. Förmodligen för att vi kunde vaccinera den första människan redan 7 december 2020.

I Sverige drevs det snabbt fram en storm mot regeringen och Folkhälsomyndigheten. Allt var deras fel, allt var regeringens ansvar. Jag återkommer till vad jag själv anser ha varit stora brister. Men det kunde snabbt konstateras att det inte fanns munskydd och skyddsutrustning för sjukvårdspersonal, inte heller tillräckligt med respiratorer på våra sjukhus, något som de självständiga landstingen har ansvar för. Inte heller fanns olika former av beredskapslager eftersom politiker i god anda sedan länge avskaffat dessa. Kommunerna kunde inte anställa läkare för sina äldreboenden. Kaos rådde.

Under våren och senare under hösten menade den politiska oppositionen samt ledande dagstidningar som hela ledarredaktionen på Dagerns Nyheter att allt var regeringens alternativt Stefan Lövens fel, alternativt Folkhälsomyndigheten eller Tegnells fel. Det var ibland svårt att förstå om pandemin bara blev ett slagträ för att avsätta regeringen. Hade någon av opponenterna överhuvudtaget ett eget rimligt förslag som skulle kunna stoppa smittan? Förutom då med det där obligatoriska munskyddet. Ledarskribenter talade om dödandet av äldre, som om det vore ett medvetet val. Utsagan ”varje avliden är en för mycket”, innebar att ingen borde ha avlidit av Covid i Sverige. I en pandemi som inledningsvis beskrevs som en katastrof där 49 miljoner skulle avlida, menar några av de starkaste kritikerna gentemot Folkhälsomyndigheten att ingen i Sverige skulle avlida. 

Tidig höst promenerade jag genom stadens centrum. Där stod en predikantliknande person på en back med en megafon. Han skrek: ”Regeringen mördar pensionärer på äldreboenden”. Under ca en månad höll han ut med detta budskap.

Och visst. Sverige hade ett tag de högsta dödssiffrorna i Europa. Den 1 augusti hade Sverige 4,1 gånger fler avlidna än Tyskland. Relationen till Danmark var än högre, 4,3, till Österrike var relationen 6,1 gånger fler avlidna och till Tjeckien hela 14,8. En markant skillnad.

Och idag (22 oktober 2022), hur set det ut? Vi har nu 0,6 gånger fler avlidna än Danmark och 0,1 gånger fler än Tyskland.

Tjeckien har 0,9 gånger fler avlidna än Sverige och Österrike 0,15 gånger fler. Detta trots att Tyskland och Österrike har genomfört mycket strängare nedstängningar och restriktioner med exempelvis munskydd, än i Sverige.

Sverige låg första månaderna i topp i världen gällande dödstal.  Men idag har 51 länder sammantaget högre dödstal. I Europa har idag 28 länder fler dödstal än Sverige.  Om vi tänker oss att DN:s ledarsidas tankegång fortfarande vore gällande, ”vartenda dödsfall är ett misslyckande” (för landet), så har enbart fem av de 230 länder som Worldometer listat klarat sig: Falklandsöarna, Saint Helena, Vatikanstaten, Tuvalu och Niue är de enda registrerade länder som saknar avlidna i Covid.

Hur kunde det gå så illa, för andra länder? Vi vet följande. Även med munskydd och nedstängningar sprids smittan i tätt bebodda städer, kvarter och hus. Någon måste ju handla mat. Jobba för att erhålla lön. Resa. Prata med andra. Ibland verkar det vara svårt att hålla avstånd till nära grannar, till släkten, till gamla vänner. Att skratta, sjunga och prata högt i mun på varandra vid sådana tillfällen kan ofta utvecklas till vara spridningsevent, i det fall det finns någon som nyser eller hostar, även om hostningen ägt rum i armvecket. Som Folkhälsomyndigheten ständigt har påpekat, är det dessutom besvärligt att helt förlita sig på munskydd, som om det skulle stoppa spridningen av Covid, särskilt i det fall du umgås tätt och länge med andra personer i en lägenhet.

Det är det sociala avståndet som gäller, minst 1,5 meters avstånd. Och att träffa enskilda individer, enbart under en kort period. Inga släktträffar.

Men detta fungerade inte i Europa och inte i världen som helhet.

Det som däremot fungerade var vaccinet. Om inte det kommit hade vi sett fler avlidna innan en mutation av viruset efter ca tre år – något som teoretikerna förutsåg – skulle bidra till att smittan minskade och Covid förvandlas till ytterligare en säsonginfluensa.

Kunde Sverige ha Sverige ha gjort något för att förhindra det stora antalet avlidna det första halvåret? Smittan var omfattande i samhället i mitten av mars, förmodligen som ett resultat av det kraftfulla resande under sportlovet. Det så kallade R-talet var högt i mitten av mars, kanske upp mot 2,5. Varje smittat person smittade i sin tur 2,5. Ingen kan med säkerhet säga exakt hur det låg till med smittspridningen eftersom Sverige saknade material för smittspårning.

Om vi i absolut bemärkelse skulle haft en gemensam politik där vi velat förhindra att fler än enstaka avled av Covid under åren 2020, skulle vi tvingats till liknande åtgärder som Kina vidtog. Dvs. liknande åtgärder som tidigare århundraden har vidtagits för att förhindra att pesten tar sig in i ett land. Karantän. Redan i mitten eller slutet av februari skulle en mer eller mindre enväldig regering, eller statsminister, ha beslutat om obligatorisk karantän i minst två veckor för alla som reser in till Sverige. Detta beslut skulle vi fortfarande idag ha haft kvar, om det satts i system. Vi kan ju inte riskera att något fall kan spridas vidare i samhället utan kontroll. En sådan händelse skulle omedelbart leda till ett dödsfall någonstans i samhället, just det vi tidigare velat förhindra med karantän.

Åtgärden skulle också ha kompletteras med omfattande smittspårning för att upptäcka alla fall (som då måste sättas i karantän). Kina har utvecklat en app där man registrerar alla tester som man måste göra var eller varannan dag. De som inte deltar i testerna kan inte heller röra sig i samhället.

Om du vill stänga smittan ute från ett land i syfte att förhindra i stort sett alla dödsfall, är dessa åtgärder de som garanterar minst avlidna.

Ingen politiker, inte heller oppositionspolitiker, föreslog en sådan kraftfull nedstängning.

Istället trodde man att munskydd skulle stoppa smittan. Men som vi ser runt om i Europa och världen, är den tanken fel. Munskydd har förhindrat viss smittspridning. Men inte smittspridningen. Samma sak för övrigt med regeln om social distans. Förmodligen har den regeln fungerat mycket bra i Sverige. Men eftersom människan är ett flockdjur som gärna går i grupp är även ett sådant beteende svårt att få genomslag för överallt.

Munskydd kan möjligen utgöra ett skydd mot asymtomatisk och presymtomatisk smitt. Hur omfattande denna typs av smitta har varit är omstritt. I huvudsak verkar smittat ha blivit spridd av faktiskt sjuka som nyst eller hostat i direkt närhet med andra personer. Det verkar inte finnas någon konsensus om att asymtomatisk smitta är den faktor som framför allt har varit smittdrivare. Vi når med dessa kommentarer fram till strukturella problem i det svenska samhället.

En sak är tydlig. Sverige som land var inte alls förberett för en kris, för en pandemi. Vårt förvaltningssystem baseras på självständigt styrda förvaltningsenheter. Vi tillåter inte ministerstyre, eller regerings- eller riksdagsstyre. Varje landsting utgör helt självständiga förvaltningsenheter. Varje statlig myndighet, 249 till antalet, utgör en helt självständig enhet. Regeringen styr de statliga myndigheterna genom några få direktiv som de ges i samband med att myndigheterna tilldelas sin budget.

Eller som det står skrivet på regeringens hemsida: ” Varje år beslutar regeringen om regleringsbrev för myndigheterna. I regleringsbrevet står det hur myndigheten ska arbeta och hur mycket pengar den kan använda. Regeringen kan alltså styra hur myndigheterna ska arbeta. Men regeringen får aldrig styra över hur myndigheten använder lagarna. I många andra länder har ett statsråd makt att direkt ingripa i myndigheternas löpande arbete. I Sverige är det inte så. Detta brukar kallas att vi har förbud mot ministerstyre.”

Ingen statlig institution kunde med andra ord vidta tvångsåtgärder som kunde vidtas i en hel del andra länder. Är det bra eller dåligt? Både bra och dåligt. Beroende på vilka åtgärder som behöver vidtas i en krissituation.

En lista på Sveriges bristande beredskap innehåller enligt min mening bland annat följande synpunkter:

  • Sverige har i total politisk enighet avskaffat merparten av beredskapslager. Detta innebar att Sverige led brist på bland annat viktig sjukvårdsutrustning, mediciner och inte minst adekvata munskydd. Under längre tid hade vi vant oss att alltid inhandla just-in-time. Detta fungerar inte i en kristid. Låt oss anta att vi verkligen borde ha minskat smittspridningen enbart genom munskydd. Vi är tio miljoner människor. Varje dag förbrukar varje person minst två munskydd. Vi skulle då behövt 20 miljoner munskydd per dag från vecka 11 och framöver. Beredskapslagret borde väl i så fall ha innehållit åtminstone 600 miljoner munskydd. Vem ska avgå eller ställas till svars för detta? Inte sittande regering utan tidigare regeringar som avskaffat beredskapslagren.
  • Landstingen utgör självständiga förvaltningssystem och utbyter framför allt erfarenheter. Men inhandling av sjukvårdsmateriel sköter de var för sig. Regering eller statlig myndighet har formellt ingen makt över landstingen. I princip. Är detta ett funktionellt system i kris?
  • Vårdenheter för sköra äldre har inte egna läkare. Det är formellt kommunerna som ansvarar för vård av äldre. Kommuner får inte anställa läkare, det är landstingets uppdrag. Detta faktum i kombination med att många anställda på äldreboenden jobbar på lösa timmar eller korta vikariat, eller oregelbundna arbetstider, kanske inte hinner träffa andra anställda på äldreboendet, dvs. jobbar under dåliga arbetsförhållanden, borgar för att kvaliteten i äldrevården lätt kan fallera i situationer av akut kris. Så blev fallet i Sverige – och i andra länder. Det var den äldre, sköra delen av befolkningen som framför allt avled av Covid. Äldrevården ska inte bemannas med anställda med låga löner, otillräcklig kompetens och osäkra anställningsförhållanden. Motsatsen bör gälla.
  • Regeringen borde kanske ha infört besöksförbud inom äldrevården tidigare. Å andra sidan hade inte den politiska oppositionen godkänt detta. ”Ska de äldre totalt isoleras”, hade den med all säkerhet sagt. Internationella erfarenheter visar att besöksförbud inte har haft avgörande effekt för att minska smittspridningen i äldreboendena. Besöksförbud har också har uppenbara negativa konsekvenser för både äldre och deras närstående.  Men vi borde begränsat antalet besökare, samt haft extremt strikta hygienåtgärder och tillgång till kraftfull skyddsutrustning för de anhöriga. I mars och april hade vi dock brist på skyddsutrustning.
  • Under hela våren första året hade Sverige brist på snabbtester, vilket gjorde att smittspårning inte fungerade. Det tog väldigt lång tid innan smittspårning kom igång. Denna kritiska synpunkt finner sin förklaring i min första punkt, ovan.
  • Anders Tegnell hade i huvudsak rätt. Utifrån det förvaltningssystem han verkade i och det rådande smittläget. Självklart är det också så att ett mycket strikt och reglerat system med obligatoriskt munskydd hade bidragit till att ytterligare minska smittspridningen. Men som vi ser från andra länder har smittspridningen inte stoppats. För det krävs den kinesiska modellen. Ingen politiker eller opinionsbildare i Sverige har förespråkar en liknande modell.

En kommentar på “Covid – slutlig utvärdering

  1. 50 STÄDER I KINA HÖRDE HELT NEDSTÄNGDA SÅ DEMONEN GMO COVID LÅNGT IFRÅN ÖVER MEN VI F¨ÅR INTE SPONSOR AV STATEN ATT ALLA SOM KAN FÅR ARBETA HEMIFRÅN SOM ELITEN FRIMURARNA LÄNGRE STOP STATEN FÖRLORAR PÅ SPONSRING AV LÅGLÖNEARBETEN SOM INOM KOMMUNEN Have You Heard of The Alcatraz Eel?
    12 mar 2022

    In my last post, I wrote about my ancestor, Lizzy Borden. I’d like once again to cover a true crime case, this one much closer to home. I’d like to introduce you to The Alcatraz Eel.
    Stadig came from a long line of mechanically inclined people. He also worked on log drives, keeping motors going on boats, and worked the shore, where his name is carved in a rock at “The Ledge” along the St. John River. He tinkered with electricity and was a store clerk, but never stayed at one job too long. Dead at 28, he spent many years in prison.

    John Millage Stadig

    John Stadig was born in Jemptland (about two miles from where I live) near Caribou in northern Maine in December 1908, Stadig moved to St. Francis with his family and later across the St. John River to St. Francis, New Brunswick. In his rather short life, he had also taken up residence in Bradbury and Bangor, Maine as well as Boston, Massachusetts; Indianapolis, Indiana; Las Vegas, Nevada; Washington state, and Kansas.

    Criminal History
    John Stadig’s early life was calm. From an affluent family, he could have been educated or gone on to do anything he wanted but during the Depression years he found his own way to make money, using plates and printing presses to print counterfeit money. That part of his life brought him to several federal prisons, including McNeil Island in Washington, Alcatraz in San Francisco Bay, and Leavenworth, Kansas.

    His early crimes included motor vehicle crimes, petty larceny, larceny and violation of the Dyer Act, the national motor vehicle act that made interstate transportation of stolen vehicles a federal crime. His first prison term began in Boston in June 1927 when he was 19 years old.

    It was in New Brunswick that he was first arrested for making counterfeit money. That was June 1930. He served some time in Canadian jails, but his notoriety increased when he was arrested in Las Vegas, Nevada in November 1931 and he began his first term in a federal prison.

    He and four other men were arrested for making $100,000 in $5, $10 and $20 bills. He testified against the others and was sentenced to 18 months in the Nevada State Prison.

    Within 10 months, he was arrested again for counterfeiting, this time in Chicago. He escaped from federal marshals on his way to court, only to be arrested again two months later for counterfeiting in San Francisco.

    Prison Life

    Stadig did time in several federal prisons, including McNeil Island in Washington, Alcatraz in San Francisco Bay, and Leavenworth, Kansas, where he ended his life by cutting his jugular vein. Sentenced to six years in prison, he was sent to McNeil Island, from which he escaped within one month. Recaptured, he was sentenced to two more years in prison.

    Alcatraz Dungeon Cell

    Alcatraz Dungeon Cell

    Stadig was among the first 50 civilians jailed at Alcatraz, which was built as a military fortress in 1853 and used as a Civil War prison in 1861. Closed by the military in 1934, it became a notorious jail. He was taken to Alcatraz in August 1934. Two months later, he was taken to Oregon to be tried on counterfeiting charges. Convicted again, he escaped from federal marshals by jumping from a moving train while en route to Alcatraz. Having slipped by his guards on two different occasions, he was given his nickname: The Alcatraz Eel.

    Henri Young spent a total of three years in the dungeon at Alcatraz

    Recaptured seven days later, he was returned to Alcatraz where he was confined in the dungeon cells below the prison’s main cell blocks, where problem prisoners were kept in darkness and solitary confinement. Dungeon prisoners have described their time there: “There’s no light. It’s wet. You’re in shackles. You’re naked. It’s horribly cold. There are rats and bugs.” One prisoner, Henri Young, (portrayed by Kevin Bacon in the movie: Murder in the First) whose original arrest was stealing $5.00‡ from a store that was also a post office–which made it a federal offense–spent three years in the dungeons. Standig spent nowhere near that much time in the dungeon, but still went mad. During the ensuing two years he attempted suicide four times. In September 1936 he was transferred to the federal prison in Leavenworth, Kansas, where three days later, on Sept. 24, 1936, he slashed his throat, killing himself.

    His body was returned by train to Fort Kent. He was buried in the Congregational Cemetery in St. Francis.

    ‡ A March 16, 1994 letter to The New York Times from the Federal Bureau of Prisons points out that Henri Young went to Alcatraz after serving time in two state prisons for burglary and robbery. His subsequent Federal crime was bank robbery, not theft from a post office. He did not commit suicide at Alcatraz in the 1940’s; he completed his sentence there in 1954, then served a term in Washington State Penitentiary for murder. He was paroled there in 1972, and it is not known where he is or whether he is alive. This correction was delayed by checking at The Times.

    4

    1
    MER I TOUGH GUYS WRITE
    Republic of Madawaska
    Vaughn Hardacker here: If only all wars could be like the Aroostook War, a boundary dispute fought mostly with fists rather than cannon. The conflict featured a…
    Guest Blogger: Shelley Reed Burbank
    Shelley Burbank is a mystery and women’s fiction author based in Maine and San Diego, California. Her short fiction has been published in the confession market…
    5 KOMMENTARER

    Följ konversation
    Toni Disy Makarewicz
    Toni Disy Makarewicz
    12 apr 2022
    Sounds like a great read! Can i get this at Barns and Noble?

    Svara

    Vaughn C. Hardacker
    Vaughn C. Hardacker
    Toni Disy Makarewicz
    12 apr 2022
    There was a book written about him. It was by a guy from the Saint John Valley. Unfortunately all he did was put all the interviews he did in a book. Very tedious reading. I have been thinking about doing a novel based on him, But noyjing yet.

    How is everything with you?

    Vaughn

    Svara

    Vaughn C. Hardacker
    Vaughn C. Hardacker
    Toni Disy Makarewicz
    12 apr 2022
    Unfortumately, no. There was a book written by a guy from the Saint John Valley. But it was a boring read. What he did was publish all the interviews he did word for word. A very boring read, he asked the same questions in every interview.

    How are you doing?

    Vaughn

    Svara

    Vaughn C. Hardacker
    Vaughn C. Hardacker
    Toni Disy Makarewicz
    29 apr 2022
    Toni, I checked Amazon for the book: ALCARAZ EEL: The John Stadig Files. They list it but show it as unavailable. . You might try contacting the author. Darrell McBreairty, 33 Walker Brook Road, Allagash, ME 04774. His email is: dmcbreairty@yahoo.com.

    Svara

    suzanamonika
    suzanamonika
    just nu
    Oremus for Tuesday, November 29, 2022
    5h sedan

    Dorothy Day at a Strike; Stanford/Bob Fitch Photography Archive
    Dorothy Day
    Dorothy Day was born in Brooklyn, New York on November 8, 1897, the third child of Grace and John Day. Her nominally religious family moved to the San Franciso Bay area and then to Chicago where she was baptized in the Episcopal Church. She attended the University of Illinois at Urbana and became interested in radical social causes as a way to help workers and the poor. In 1916, she left the university and moved to New York City where she worked as a journalist on socialist newspapers, participated in protest movements, and developed friendships with many famous artists and writers. During this time, she also experienced failed love affairs, a marriage, a suicide attempt, and an abortion.

    Dorothy had grown to admire the Catholic Church as the “Church of the poor” and her faith began to take form with the birth of her daughter Tamar in 1926. Her decision to have her daughter baptized and embrace the Catholic faith led to the end of her common law marriage and the loss of many of her radical friends. Dorothy struggled to find her role as a Catholic. While covering the 1932 Hunger March in Washington, D.C. for some Catholic magazines, she prayed at the national Shrine of the Immaculate Conception that some way would open up for her to serve the poor and the unemployed. The following day, back in New York, she met Peter Maurin, a French immigrant and former Christian Brother, who had a vision for a society constructed of Gospel values. Together they founded the Catholic Worker newspaper which spawned a movement of houses of hospitality and farming communes that has been replicated throughout the United States and other countries.

    At the Catholic Worker, Dorothy Day lived a life faithful to the injunctions of the Gospel. Often the newspaper quoted G.K. Chesterton’s famous observation that Christianity hadn’t really failed — it had never really been tried. Day’s life was spent trying. She was shot at while working for integration, prayed and fasted for peace at the Second Vatican Council, received communion from Pope Paul VI at the 1967 International Congress of the Laity, and addressed the 1976 Eucharistic Congress in Philadelphia. Her pilgrimage ended at Maryhouse in New York City on November 29, 1980, where she died among the poor. 2

    Antiphon1
    Ant. If I walk in the midst of tribulation *
    you shall preserve my life, O Lord;
    you shall stretch forth your hand against the fury of my enemies;
    your right hand has delivered me.
    V. I thank you, Lord, with all my heart; *
    you have heard the words of my mouth.
    In the presence of the angels I praise you. *
    I bow down toward your holy temple. Psalm 138

    Almighty God,
    to whom all hearts are open,
    all desires, known,
    and from whom no secrets are hid:
    Cleanse the thoughts of our hearts
    by the inspiration of your Holy Spirit,
    that we may perfectly love you
    and worthily magnify your holy name;
    through Christ our Lord. Amen.

    Music: https://tinyurl.com/ycn4djk5

    O Lord, open my lips.
    And my mouth will declare your praise.
    Make haste, O God, to deliver me;
    make haste to help me, O Lord.
    Glory be to the Father, and to the Son, and to the Holy Spirit,
    as it was in the beginning, is now, and will be forever. Amen.
    Praise to you, O Christ, Alleluia!

    HYMN: John L Bell and Graham Maule ©
    Tune: Kelvingrove https://tinyurl.com/y34wjyv4

    1 Will you come and follow me
    if I but call your name?
    Will you go where you don’t know
    and never be the same?
    Will you let my love be shown,
    will you let my name be known,
    will you let my life be grown
    in you and you in me?

    2 Will you leave yourself behind
    if I but call your name?
    Will you care for cruel and kind
    and never be the same?
    Will you risk the hostile stare
    should your life attract or scare?
    Will you let me answer prayer
    in you and you in me?

    3 Will you let the blinded see
    if I but call your name?
    Will you set the prisoners free
    and never be the same?
    Will you kiss the leper clean,
    and do such as this unseen,
    and admit to what I mean
    in you and you in me?

    4 Will you love the “you” you hide
    if I but call your name?
    Will you quell the fear inside
    and never be the same?
    Will you use the faith you’ve found
    to reshape the world around,
    through my sight and touch and sound
    in you and you in me?

    5 Christ, your summons echoes true
    when you but call my name.
    Let me turn and follow you
    and never be the same.
    In your company I’ll go
    where your love and footsteps show.
    Thus I’ll move and live and grow
    in you and you in me.

    PSALMS

    Psalm 139 (Anglican Chant: https://tinyurl.com/qk5mvmw)
    1 O Lord, thou hast searched me out, and known me *
    thou knowest my down-sitting, and mine up-rising;
    thou understandest my thoughts long before.
    2 Thou art about my path, and about my bed *
    and spiest out all my ways.
    3 For lo, there is not a word in my tongue *
    but thou, O Lord, knowest it altogether.
    4 Thou hast fashioned me behind and before *
    and laid thine hand upon me.
    5 Such knowledge is too wonderful and excellent for me *
    I cannot attain unto it.
    6 Whither shall I go then from thy Spirit *
    or whither shall I go then from thy presence?
    7 If I climb up into heaven, thou art there *
    if I go down to hell, thou art there also.
    8 If I take the wings of the morning *
    and remain in the uttermost parts of the sea;
    9 Even there also shall thy hand lead me *
    and thy right hand shall hold me.
    10 If I say, Peradventure the darkness shall cover me *
    then shall my night be turned to day.
    11 Yea, the darkness is no darkness with thee,
    but the night is as clear as the day *
    the darkness and light to thee are both alike.
    12 For my reins are thine *
    thou hast covered me in my mother’s womb.
    13 I will give thanks unto thee,
    for I am fearfully and wonderfully made *
    marvellous are thy works, and that my soul knoweth right well.
    14 My bones are not hid from thee *
    though I be made secretly, and fashioned beneath in the earth.
    15 Thine eyes did see my substance, yet being imperfect *
    and in thy book were all my members written;
    16 Which day by day were fashioned *
    when as yet there was none of them.
    17 How dear are thy counsels unto me, O God *
    O how great is the sum of them!
    18 If I tell them, they are more in number than the sand *
    when I wake up I am present with thee.
    19 Wilt thou not slay the wicked, O God *
    depart from me, ye blood-thirsty men.
    20 For they speak unrighteously against thee *
    and thine enemies take thy Name in vain.
    21 Do not I hate them, O Lord, that hate thee *
    and am not I grieved with those that rise up against thee?
    22 Yea, I hate them right sore *
    even as though they were mine enemies.
    23 Try me, O God, and seek the ground of my heart *
    prove me, and examine my thoughts.
    24 Look well if there be any way of wickedness in me *
    and lead me in the way everlasting.
    Glory be to the Father, and to the Son :
    and to the Holy Ghost;
    as it was in the beginning, is now, and ever shall be :
    world without end. Amen.

    Psalm 140 (Anglican Chant: https://tinyurl.com/syzjs5r)
    1 Deliver me, O Lord, from the evil man *
    and preserve me from the wicked man.
    2 Who imagine mischief in their hearts *
    and stir up strife all the day long.
    3 They have sharpened their tongues like a serpent *
    adder’s poison is under their lips.
    4 Keep me, O Lord, from the hands of the ungodly *
    preserve me from the wicked men,
    who are purposed to overthrow my goings.
    5 The proud have laid a snare for me,
    and spread a net abroad with cords *
    yea, and set traps in my way.
    6 I said unto the Lord, Thou art my God *
    hear the voice of my prayers, O Lord.
    7 O Lord God, thou strength of my health *
    thou hast covered my head in the day of battle.
    8 Let not the ungodly have his desire, O Lord *
    let not his mischievous imagination prosper, lest they be too proud.
    9 Let the mischief of their own lips fall upon the head of them *
    that compass me about.
    10 Let hot burning coals fall upon them *
    let them be cast into the fire, and into the pit,
    that they never rise up again.
    11 A man full of words shall not prosper upon the earth *
    evil shall hunt the wicked person to overthrow him.
    12 Sure I am that the Lord will avenge the poor *
    and maintain the cause of the helpless.
    13 The righteous also shall give thanks unto thy Name *
    and the just shall continue in thy sight.
    Glory be to the Father, and to the Son :
    and to the Holy Ghost;
    as it was in the beginning, is now, and ever shall be :
    world without end. Amen.

    Psalm 141 (Anglican Chant: https://tinyurl.com/wrx2qat)
    1 Lord, I call upon thee, haste thee unto me *
    and consider my voice when I cry unto thee.
    2 Let my prayer be set forth in thy sight as the incense *
    and let the lifting up of my hands be an evening sacrifice.
    3 Set a watch, O Lord, before my mouth *
    and keep the door of my lips.
    4 O let not mine heart be inclined to any evil thing *
    let me not be occupied in ungodly works
    with the men that work wickedness,
    lest I eat of such things as please them.
    5 Let the righteous rather smite me friendly *
    and reprove me.
    6 But let not their precious balms break my head *
    yea, I will pray yet against their wickedness.
    7 Let their judges be overthrown in stony places *
    that they may hear my words, for they are sweet.
    8 Our bones lie scattered before the pit *
    like as when one breaketh and heweth wood upon the earth.
    9 But mine eyes look unto thee, O Lord God *
    in thee is my trust, O cast not out my soul.
    10 Keep me from the snare that they have laid for me *
    and from the traps of the wicked doers.
    11 Let the ungodly fall into their own nets together *
    and let me ever escape them.
    Glory be to the Father, and to the Son :
    and to the Holy Ghost;
    as it was in the beginning, is now, and ever shall be :
    world without end. Amen.

    Psalm 139 (LSB Tone F: http://oremus.org/chant/Psalm-139-LSB.mp3)
    1 O LORD, you have searched me and known me!*
    2 You know when I sit down and when I rise up;
    you discern my thoughts from afar.
    3 You search out my path and my lying down*
    and are acquainted with all my ways.
    4 Even before a word is on my tongue,*
    behold, O LORD, you know it altogether.
    5 You hem me in, behind and before,*
    and lay your hand upon me.
    6 Such knowledge is too wonderful for me;*
    it is high; I cannot attain it.
    7 Where shall I go from your Spirit?*
    Or where shall I flee from your presence?
    8 If I ascend to heaven, you are there!*
    If I make my bed in Sheol, you are there!
    9 If I take the wings of the morning*
    and dwell in the uttermost parts of the sea,
    10 even there your hand shall lead me,*
    and your right hand shall hold me.
    11 If I say, “Surely the darkness shall cover me,*
    and the light about me be night,”
    12 even the darkness is not dark to you;*
    the night is bright as the day,
    for darkness is as light with you.
    13 For you formed my inward parts;*
    you knitted me together in my mother’s womb.
    14 I praise you, for I am fearfully and wonderfully made.*
    Wonderful are your works; my soul knows it very well.
    15 My frame was not hidden from you,*
    when I was being made in secret,
    intricately woven in the depths of the earth.
    16 Your eyes saw my unformed substance;
    in your book were written, every one of them,*
    the days that were formed for me,
    when as yet there were none of them.
    17 How precious to me are your thoughts, O God!*
    How vast is the sum of them!
    18 If I would count them,
    they are more than the sand.*
    I awake, and I am still with you.
    19 Oh that you would slay the wicked, O God!*
    O men of blood, depart from me!
    20 They speak against you with malicious intent;*
    your enemies take your name in vain!
    21 Do I not hate those who hate you, O LORD?*
    And do I not loathe those who rise up against you?
    22 I hate them with complete hatred;*
    I count them my enemies.
    23 Search me, O God, and know my heart!*
    Try me and know my thoughts!
    24 And see if there be any grievous way in me,*
    and lead me in the way everlasting!
    Glory be to the Father and to the Son*
    and to the Holy Spirit;
    as it was in the beginning,*
    is now, and will be forever. Amen.

    Psalm 140 (Kohlhase: http://oremus.org/chant/Psalm-140-KH.mp3)
    Save me, LORD, from evil men;
    and preserve me from men of violence
    Who plot mischief within their hearts,
    and are always stirring up wars.
    They sharpen their tongues like a serpent;
    snake’s poison is under their lips.
    Selah. Selah.

    Keep me, LORD, from hurtful hands;
    and preserve me from men of violence
    who have planned to trip up my feet,
    with the traps and snares of the proud;
    They spread out their net by the wayside;
    and set their snares for me.
    Selah. Selah.

    I said, “LORD, you are my God;
    hear the sound, O LORD, of my prayers.
    “O Lord GOD, my saving strength,
    you will cover my head in the battle.
    LORD, block the desires of the wicked;
    advance not his scheme or exalt him.”
    Selah. Selah.

    “For the heads of those who surround me,
    they are covered only by lies.
    Burning coals that fall in the fire,
    into depths from which they’ll not rise.
    “May liars not rule on the earth;
    may evil chase down the violent.”
    Selah. Selah.

    For I know, yes, I know the LORD will bring forth,
    the cause of the oppressed and justice for the poor.
    Surely those who are just,
    will offer thanks to your name;
    and as for the upright,
    in your presence they will dwell.
    In your presence they will dwell

    Psalm 141 (Plainsong: http://oremus.org/chant/Psalm-141.mp3)
    1 O LORD, I call to you; come to me quickly; *
    hear my voice when I cry to you.
    2 Let my prayer be set forth in your sight as incense, *
    the lifting up of my hands as the evening sacrifice.
    3 Set a watch before my mouth, O LORD,
    and guard the door of my lips; *
    let not my heart incline to any evil thing.
    4 Let me not be occupied in wickedness with evildoers, *
    nor eat of their choice foods.
    5 Let the righteous smite me in friendly rebuke;
    let not the oil of the unrighteous anoint my head; *
    for my prayer is continually against their wicked deeds.
    6 Let their rulers be overthrown in stony places, *
    that they may know my words are true.
    7 As when a plowman turns over the earth in furrows, *
    let their bones be scattered at the mouth of the grave.
    8 But my eyes are turned to you, Lord GOD; *
    in you I take refuge;
    do not strip me of my life.
    9 Protect me from the snare which they have laid for me *
    and from the traps of the evildoers.
    10 Let the wicked fall into their own nets, *
    while I myself escape.

    PRAYER

    Almighty God, creator of the universe,
    we are awed by your wondrous works
    and overwhelmed by your infinite wisdom.
    For all your majesty we praise you;
    yet even more
    we rejoice that you do not forget us,
    that you want to know us,
    that you come to care for us,
    sisters and brothers of Jesus Christ, your Son. Amen. BCW

    THE WORD OF GOD

    Reading: Jeremiah 7:1-11

    Jeremiah received the Lord’s word: Stand near the gate of the Lord’s temple and proclaim there this message: Listen to the Lord’s word, all you of Judah who enter these gates to worship the Lord. This is what the Lord of heavenly forces, the God of Israel, says: Improve your conduct and your actions, and I will dwell with you in this place. Don’t trust in lies: “This is the Lord’s temple! The Lord’s temple! The Lord’s temple!” No, if you truly reform your ways and your actions; if you treat each other justly; if you stop taking advantage of the immigrant, orphan, or widow; if you don’t shed the blood of the innocent in this place, or go after other gods to your own ruin, only then will I dwell with you in this place, in the land that I gave long ago to your ancestors for all time.

    And yet you trust in lies that will only hurt you. Will you steal and murder, commit adultery and perjury, sacrifice to Baal and go after other gods that you don’t know, and then come and stand before me in this temple that bears my name, and say, “We are safe,” only to keep on doing all these detestable things? Do you regard this temple, which bears my name, as a hiding place for criminals? I can see what’s going on here, declares the Lord.

    HYMN: Shirley Erena Murray ©
    Tune: Albano https://tinyurl.com/3w22eue6

    1 Forgive, forgive us, holy God!
    Your children call on you to hear!
    Our blood is on each other’s hands,
    we die from hunger, lies and fear.

    2 Forgive us that our souls are numb
    to scenes of terror, screams of pain;
    that while we pray “Your kingdom come”
    our world is still a battle plain.

    3 Forgive the minds no longer shocked
    by homeless poor, by lives abused,
    forgive us that the earth is stacked
    with weapons waiting to be used.

    4 Forgive us that our household gods
    are self and safety, private need,
    forgive us all our fitful prayers,
    the token gift, the token deed.

    5 Give us this day the bread of peace,
    the hands to share a common good,
    the hearts to ache for justice’s sake,
    the will to stand where Jesus stood.

    Reading: 2 Peter 1:12-21

    So I’ll keep reminding you about these things, although you already know them and stand secure in the truth you have. I think it’s right that I keep stirring up your memory, as long as I’m alive. After all, our Lord Jesus Christ has shown me that I am about to depart from this life. I’m eager for you always to remember these things after my death.

    We didn’t repeat crafty myths when we told you about the powerful coming of our Lord Jesus Christ. Quite the contrary, we witnessed his majesty with our own eyes. He received honor and glory from God the Father when a voice came to him from the magnificent glory, saying, “This is my dearly loved Son, with whom I am well-pleased.” We ourselves heard this voice from heaven while we were with him on the holy mountain. In addition, we have a most reliable prophetic word, and you would do well to pay attention to it, just as you would to a lamp shining in a dark place, until the day dawns and the morning star rises in your hearts. Most important, you must know that no prophecy of scripture represents the prophet’s own understanding of things, because no prophecy ever came by human will. Instead, men and women led by the Holy Spirit spoke from God.

    HYMN: Charles Wesley
    Tune: Ratisbon https://tinyurl.com/43p7a8sn

    1 Christ, whose glory fills the skies,
    Christ, the true, the only light,
    Sun of Righteousness, arise,
    triumph o’er the shades of night;
    Dayspring from on high, be near;
    Daystar, in my heart appear.

    2 Dark and cheerless is the morn
    unaccompanied by thee;
    joyless is the day’s return,
    till thy mercy’s beams I see,
    till they inward light impart,
    glad my eyes, and warm my heart.

    3 Visit then this soul of mine,
    pierce the gloom of sin and grief;
    fill me, radiancy divine,
    scatter all my unbelief;
    more and more thyself display,
    shining to the perfect day.

    Reading: Matthew 22:15-22

    Then the Pharisees met together to find a way to trap Jesus in his words. They sent their disciples, along with the supporters of Herod, to him. “Teacher,” they said, “we know that you are genuine and that you teach God’s way as it really is. We know that you are not swayed by people’s opinions, because you don’t show favoritism. So tell us what you think: Does the Law allow people to pay taxes to Caesar or not?” Knowing their evil motives, Jesus replied, “Why do you test me, you hypocrites? Show me the coin used to pay the tax.” And they brought him a denarion. “Whose image and inscription is this?” he asked. “Caesar’s,” they replied. Then he said, “Give to Caesar what belongs to Caesar and to God what belongs to God.” When they heard this they were astonished, and they departed.

    CANTICLE Isaiah 9; Isaiah 40:1-9; 1 John 1
    (Dan Schutte: https://tinyurl.com/ybrvb259)

    Awake from your slumber! Arise from your sleep!
    A new day is dawning for all those who weep
    The people in darkness have seen a great light
    The Lord of our longing has conquered the night
    Refrain:
    Let us build the city of God
    May our tears be turned into dancing!
    For the Lord, our light and our love
    Has turned the night into day!

    We are sons of the morning; we are daughters of day
    The One who has loved us has brightened our way. Refrain

    God is light; in him there is no darkness
    Let us walk in his light, his children, one and all. Refrain

    O comfort my people; make gentle your words
    Proclaim to my city the day of her birth. Refrain

    PRAYER Sacredise

    Where there seems to be no way
    to end the conflict and violence in our time,
    we pray that you would teach us, O Christ,
    to prepare the way;
    Come, Lord Jesus!

    Where we can see no way
    to provide for the needs of all people,
    we pray that you would show us, O Christ,
    how to prepare the way;
    Come, Lord Jesus!

    Where can find no way
    to work together for justice,
    we pray that you would change us, O Christ,
    until we prepare the way;
    Come, Lord Jesus!

    Where we are unable to believe in a way
    to live simply, responsibly and mindfully,
    we pray that you would inspire us, O Christ,
    to faith that prepares the way;
    Come, Lord Jesus!

    In a world where we are tempted
    to see so many of our challenges as dead-ends,
    we pray for a new vision, a new heart and a new commitment
    to prepare the way for your reign,
    your grace, your shalom
    and for the liberation, justice and peace that you bring. Amen.

    (Plainsong Mode 2: https://tinyurl.com/yctqq8cf)DL

    Our Father in heaven,
    hallowed be your Name,
    your kingdom come,
    your will be done,
    on earth as it is in heaven.
    Give us today the bread of life;
    and forgive us our sins
    as we forgive those who sin against us.
    Save us from the time of trial
    and deliver us from evil.
    For the kingdom, the power, and the glory are yours,
    now and for ever. Amen.

    O Lord, whose grace raises up servants among your people: give us grace to follow the example of Dorothy Day, who fed and sheltered the urban poor; who planted hope among rural people; and who steadfastly advanced the cause of justice and peace over greed and war; through Jesus Christ our Lord, who dwells with you and the Holy Spirit in your eternal kingdom that would come among us. Amen. 3

    Music: https://tinyurl.com/y9efvwm5
    Let us bless the Lord.
    Thanks be to God.

    The grace of our Lord Jesus Christ, and the love of God,
    and the communion of the Holy Spirit be with us all. Amen. 2 Cor. 13:14

    Sacredise https://sacredise.com/preparing-the-way/

    DL© Daniel Lawson; used with permission.

    2 http://dorothydayguild.org/about-her-life/brief-biography/

    3 GENERAL CONVENTION OF THE EPISCOPAL CHURCH 2018, RESOLUTION NO.: 2018-C027, adapted

    The three main scripture readings are © 2011 Common English Bible.

    The traditional-language psalms are from The Book of Common Prayer (1662). The modern version of Psalms 141 is from The Book of Common Prayer (1979) and is chanted by Ryland Angel. Psalms 139 is from Lutheran Service Book and the Next to the Word of God YouTube channel https://www.youtube.com/channel/UCkVRYL-MRebncw584Ql2xfg. Psalm 140 is in the version sung by Karl Kohlhase http://www.k4communications.com/karl/index.html.

    Musical links are usually either to artists’ albums posted on Spotify or to recordings made available at smallchurchmusic.com. Audio stripped from YouTube videos is footnoted accordingly above.

    Compilation © 2022 Stephen T. Benner. All links worked at the time they were created, but I cannot accept responsibility for their content or any damage resulting from their use. The linked content is under the control of the respective content creators and is subject to change at any time. Any copyright texts included in this compilation are provided for non-commercial purposes related to study or worship. Please contact the respective copyright holders for permission to use the texts in other contexts.

    MER I OREMUS
    Oremus for Saturday, November 26, 2022
    Sojourner TruthIsabella (Sojourner Truth) was the next-to-youngest child of several born to James and Elizabeth, slaves owned by a wealthy Dutchman in New York.…
    Oremus for Tuesday, October 4, 2022
    FrancisFrancis was born in Assisi in central Italy either in 1181 or the following year. He was baptised Giovanni but given the name Francesco by his father, a…

    dorothy day born croatian woman died in LA #Evangeliet: Mt 8, 5-11
    Många från öst och väst kommer att komma till himmelriket.
    Läsning av det heliga evangeliet enligt Matteus
    Vid den tiden: När Jesus gick in i Kapernaum, gick en centurion fram till honom och frågade honom: ”Herre, min tjänare ligger hemma tagen, i fruktansvärd plåga.” Han sade till honom: ”Jag kommer för att bota honom.” Hundsmannen svarade. : ”Herre, jag är inte värdig att gå in under mitt tak, utan säg bara ordet så blir min tjänare helad. Även om jag är en man under myndighet har jag soldater under mig, så jag säger till en av dem: ‘Gå!’ – och gick till den andre: ”Kom!” – och han kom och sade till sin tjänare: ‘Gör så här’ – och han gjorde det.” När Jesus hörde detta blev han förvånad och sade till dem som följde honom: ”Sannerligen, jag säger er, jag har inte funnit så mycket tro på någon i Israel. Och jag säger er: Många från öster och väster kommer att komma och sitta till bords med Abraham, Isak och Jakob i himmelriket.”
    Herrens ord.
    ÄRA TILL DIG KRISTUS!

    Jelka Cavka Nikolic
    För att få en gåva från himlen måste vi vara ödmjuka, älska och ha ett öpte hjärta för Gud och vår nästa. Människor som sakkarar för jordiska varor och lever på prestige kan inte ta emot mig från Kristus, znato deras hjärta är stängt. Detta är det meddelande som Jesus riktar till sina lärjungar, tills de var fokuserade på jordens varor. Jesus lär oss päivä, vi kan inte förverkligas utan Jesus. Låt oss vara hans sanna lärjungar, som tar emot honom. Vi lever för honom, och detta kommer att vara den bästa livprestationen för oss att leva i Guds rike

    Gilla

Lämna en kommentar